Sunday, January 08, 2006

لزوم برقراری استاندارد جهانی برای سيستم های رديابی کانتينرها

برآوردهای انجام شده در صنعت ساخت و ساز سيستم های رديابی و کنترل کانتينرها ، نشانگر اين واقعيت است که سازندگان چنين دستگاههايی برای سرمايه گذاری و اقدام گسترده در اين صنعت منتظر برقراری استاندارد جهانی برای اين منظورند.
تا دسامبر سال 2004 ، نبود چنين استانداردی هم برای صنعت RFID(Radio Frequency Identification Device) يا همان دستگاههای تعيين هويت از طريق سيستمهای راديويی ، و همچنين برای مصرف کنندگان و مشتريان و در کنار آن برای مرزبانان کشورها بزرگترين سد به جهت حفظ و حراست و کنترل و رديابی کانتينرها علی الخصوص در صنعت حمل و نقل بوده است.
در خلال نوامبر همان سال تحقيقی برروی 100 عضو صنعت ايمنی و رديابی صورت گرفت ، بيشتر نمونه های تحقيقاتی توليد کنندگان نرم افزار و فروشندگان RFID بودند اما مالکان و يا اجاره دهندگان کانتينر ، شرکتهای کشتيرانی ، سيستم های پردازش اطلاعات از راه دور و سازندگان کانتينر نيز به عنوان نمونه در تحقيقات شرکت داده شدند.
در اين تحقيقات برای نمونه برداری عملياتی از چگونگی کار و بر روی يک کشتی نمونه با تعدادی کانتينر مجهز به سيستم ايمنی و رديابی کانتينر با تکنولوژی RFID با بهره گيری از برچسب های اطلاعاتی فعال (Active Tag) و در باند فرکانسی UHF کار می کنند استفاده شد.
اگرچه مسبوق است که شرکت های زيادی در اين زمينه تحقيقات متفاوتی را با دستگاهها و سيستمهای ديگرانجام داده اند ، اما اکثرا منتظرند تا وضعيت استاندارد سازی و وضع قوانين مربوط به سيستمها و دستگاههای ايمنی ، حفظ و حراست ، و رديابی و تکنولوژی وابسته به آن توسط دولت ايالات متحده آمريکا مشخص و وضع گردد و مجوز استفاده گسترده از اين امکانات را در سطح بين الملل و بصورت تجاری برای عموم بدهد.
هنوز نگرانی های موجود در جهت سرمايه گذاری در اين صنعت وجود داشته و از بين نرفته است. سرمايه گذاران اين صنعت منتظر حصول نتيجه اند. عمليات ايمن تجاری سرفصل برنامه ايالات متحده آمريکا درخصوص حمل و نقل و گمرکات است و سبب شده است تا تکنولوژی هايی مانند RFID و از اين دست در بوته آزمايش قرار گيرند.
کميته فنی استانداردهای ايزو برای فراهم سازی زنجيره ای از امکانات RFID و برنامه های کاربردی آن درسيستم حمل و نقل کانتينری مشغول فعاليت است. همچنين ايالات متحده آمريکا هنوزاستفاده از سيستم های فوق را اجباری نکرده است.
با توجه به اهميت موضوع حفظ و حراست از مرزها ، بنادر و مبارزه با تروريسم به هر حال به اين نتيجه می رسيم که کنترل کانتينرها به ترتيبی که گفته شد در درجه اول اهميت قرار دارد.
بدنبال نقصان استاندارد در اين مورد مراتب ديگری نيز ماحصل اين بررسی و تحقيق بود که شامل عدم بلوغ کامل تکنولوژی ، تعدد انواع سيستمها و صنايع مرتبط ، هزينه های سربار و زائد و نامشخص بودن بازدهی سرمايه گذاری بوده است.
همچنين بررسی شد تا ميزان علاقمندی استفاده از سيستم RFID در رديابی کانتينر جهت افزايش بازدهی و مشخص نمودن برگشت سود از اين رهگذر (برای همگان) مشخص گردد. به هرحال برای دست اندرکاران صنعت کشتيرانی و حمل و نقل کانتينری استفاده از اين تکنولوژی به جهت مشخص نمودن چالشهای اين صنعت از نکات جالب توجه است که بايد مد نظر قرار گيرد.
اين سيستم توانايی مشخص نمودن تمام نقاط کنترل در زنجيره لجستيکی کانتينر ، هدر رفتن بی مورد زمان در بنادر دپوی کانتينر و امثال آنرا بخوبی مشخص می نمايد. و لذا بهينه سازی زمان نگهداری کانتينرها در بنادر و يا در دپو به ميزان قابل توجهی هزينه های صاحبان اين بخش از صنعت را کاهش می دهد. نياز بازار را برای اجاره کردن ، دپو و بارگيری کانتير را واقعی تر و تاخير را کمتر می کند.
اولين نتيجه از اين دست برروی بازتاب دريافت شده از شرکتهای درگير اين صنعت همانا بهينه سازی عمليات حمل و نقل و حذف تاخير تا ميزان 38 درصد بوده است. و بدنبال آن پرهيز از گمشدن کانتينرها به ميزان 26 درصد ، کاهش عمليات تروريستی و شکايت مرزبانان به ميزان 18 درصد می باشد. بيش از نيمی از شرکتهای نمونه برداری شده در اين بررسی شرکتهای آمريکائی بودند. همچنين بخش بزرگی از استفاده کنندگان از خدمات حمل و نقل کانتينری شامل 15 درصد فرستندگان و حمل کنندگان کالاها بودند (Shippers & Carriers) و 14 درصد استفاده کنندگان عمومی و غير نظامی و 13 درصد شرکتهای وارد کننده و صادر کننده عمده کالا بودند.
به هر حال تکنولوژی های روز استفاده شده در بخش کنترل ، حفظ ايمنی و رديابی کانتينرها در دنيا شامل ترکيبی ازسيستم های RFID و باندهای راديويی بالا ، سيستم GPS و ارسال اطلاعات بسته بندی شده و ماهواره ها می باشند.
سيستم RFID با استفاده از ارسال اطلاعات بسته بندی شده با استفاده از باطری و برخی با استفاده از ساير انرژی ها و يا مخلوطی از انرژی ها مانند باطری و خورشيد کار می کنند.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بيشتر می توانند با کانون دريانوردان خبره تماس حاصل نمايند.

1 Comments:

At 2:50 AM, Anonymous Anonymous said...

افشين جان سلام

ثبت اين وبلاگ را به تو تبريك مي گويم، علاوه بر نكات تاريخي و فني فكر مي كنم خاطرات جالبي از روزها و شبهايي كه در دل درياها و اقيانوسها دريانوردي مي كردي داشته باشي كه براي مخاطبين ات جذاب و خواندني باشد و وبلاگت را پر بيننده تر كند. موفق باشي . در ضمن يك وبلاگ هم مربوط به يكي از دوستان شاعرم هست كه ساكن كيشه و شعرهايي خوبي داره به ديدنش مي ارزه ، كار طراحي اش رو هم من انجام دادم. با آرزوي موفقيت سلامتي و شادكامي براي تو و خانواده عزيزت. فرشيد

 

Post a Comment

<< Home