قوانين دريانوردی شناورهای تحت پرچم کشور ليبريا
قوانين دريانوردی شناورهای تحت پرچم کشور ليبريا
دريانوردانی که برروی کشتی های تحت پرچم کشور ليبريا به خدمت مشغول می باشند ، حق و حقوقی دارند که توسط دولت و کشور ليبريا تضمين شده است.
مقاله زير جهت آشنايی و کمک به دريانورد به هنگام ناديده گرفتن حقوق وی بر روی اين شناورها آماده شده است.
مرکز پيگيری حقوق حقه دريانوردان کشورليبريا همواره آماده است تا به دريانوردانی که احساس می کنند حقی از آنها پايمال شده کمک نمايد.
قوانين دريانوردی
برروی کشتی های با ظرفيت خالص بالای 75 تن که تحت پرچم کشور ليبريا فعاليت می کنند، هر دريانوردی به جز کارآموزان و پيشخدمتان، بايد قراردادی را با فرمانده کشتی به امضاء برسانند. اين قرارداد به نام قوانين دريانوردی شناخته شده و همان قرارداد کار وی می باشد.
اين قرارداد به زبان انگليسی نوشته شده و ميتواند زبان دومی را نيز در متن خود بهمراه داشته باشد. اين قراردادها بايد براساس آنچه که کميساريای عالی امور دريايی کشور ليبريا تعيين کرده است باشند.
اين قرارداد بايد حاوی کليه مراتب زير باشد.
- نام کشتی و نام فرمانده آن ، نام بندر خروجی و نوع و چگونگی سفر
- نام دريانورد ، تاريخ تولد ، مليت ، آدرس محل اقامت و نام يک نفر از بستگان نزديک وی
- شماره شناسنامه دريانوردی دريانورد که صادره از کشور ليبريا باشد ، به همراه پست سازمانی
- مبلغ حقوق و دستمزد ماهانه و تاريخ شروع پرداخت آن ، بهمراه حقوق ايام مرخصی سالانه (بعد از يکسال کار) ، حداقل روزهای قابل پرداخت حقوق و مزايا به ازای مرخصی در طول يکسال
- تاريخ و محلی که اين قرارداد به امضاء طرفين رسيده است
قانون اجباری نمی کند تا يک نسخه از اين قرارداد نزد دريانورد بماند اما يک نسخه از آن بايد در محلی که همگان بتوانند آنرا بخوانند در کشتی بايد نصب گردد.
- برمبنای قوانين کشور ليبريا چندين نوع قرارداد فی مابين می تواند منعقد گردد.
- قراردادی برای انجام تنها يک سفر دريايی : اين قرارداد زمانی که بار کشتی در آخرين بندر تخليه شد و يا اگر کشتی بدون بار باشد و به بندر مقصد برسد ، خاتمه خواهد يافت.
- قراردادی برای يک سفر دوره ای : اين قرارداد وقتی به خاتمه خواهد رسيد که بار (درصورتی که کشتی بار داشته باشد) در همان بندری که سفر از آنجا آغاز شده است بار خود را تخليه کند و يا به آنجا برسد (اگر باری حمل نکند)
- قراردادی برای زمان مشخص : اين قرارداد زمانی پايان خواهد پذيرفت که به تاريخ مورد قبول در قرارداد رسيده باشد
- قراردادی برای زمانی نامحدود : اين قرارداد پس از گذشت يکسال از تاريخ شروع تا 5 روز مانده به تاريخ خاتمه درصورتيکه توسط دريانورد و يا فرمانده اعلام شود خاتمه می يابد ،در غير اينصورت کماکان ادامه خواهد داشت
اگر دريانورد اعتقاد دارد که در قرارداد سر او کلاه گذاشته شده است شکوائيه خود را حداکثر در مدت يکسال بايد ارسال نمايد.
مدرک شناسائی و شناسنامه دريانوردی
دريانوردی که برروی شناورهای تحت پرچم ليبريا کار می کند بايد مدرک شناسائی و شناسنامه دريانوردی صادر از کشور ليبريا را داشته باشد. در اين شناسنامه دريانوردی ميزان کارکرد برروی کشتی بايد ثبت گردد بطوريکه به محض خاتمه خدمت برروی کشتی اين مدت توسط فرمانده کشتی ثبت و يا گواهينامه خدمت و کارکرد برروی کشتی به او داده شود که شامل تاريخ و محل سوار شدن و پياده شدن از کشتی ، کل سابقه خدمت برروی آن کشتی ، نام کشتی ، پست سازمانی دريانورد ، و ماهيت سفر در آن مشخص شده باشد.
حقوق و ساعات کار
حقوق دريانورد ازهمان تاريخی که در قرارداد مشخص شده است و يا به محض الحاق به کشتی هر کدام که زودتر اتفاق بيافتد ، قابل پرداخت است.
زمان معمول ساعت کار در دريا و در بندر 8 ساعت روزانه است و انجام هر عملی که به منزله کار باشد اضافه کار تلقی می گردد. و دريانورد برمبنای دستمزد اضافه کار مستحق دريافت حقوق است. به جز در مواردی که وضعيت اورژانس و اضطرار به آن اطلاق شده و در متن قرارداد ذکر شده است.
فرمانده موظف به پرداخت نيمی از حقوق دريانورد در هر زمانی که دريانورد تقاضا کرده باشد در هر بندری که کشتی در حال تخليه و بارگيری است و هنوز سفر به اتمام نرسيده است ، می باشد . اين نوع پرداخت فقط در هر 10 روز يکبار قابل اجراست. اگر فرمانده در صورت تقاضای دريانورد ، حقوق او را پرداخت ننمايد و دليل قانع کننده ای برای اينکار نداشته باشد ، دريانورد حق دريافت تمامی حقوق خود را بصورت يکجا خواهد داشت.
زمان پرداخت حقوق به دريانورد همانی خواهد بود که در متن قرارداد ذکر شده است. (مثلا در پايان هر ماه) اگر زمانی برای آن مشخص نشده باشد ، آنگاه زمان پرداخت حداکثر 2 روز قبل از خاتمه کامل قرارداد و يا پياده شدن از کشتی ، هر کدام که زودتر رسيده باشد، خواهد بود.
حقوق دريانورد راس تاريخ مقرر در متن قرارداد و يا بهنگام پياده شدن از کشتی قطع خواهد شد
اگر سفر کشتی از آنچه که در متن قرارداد ذکر شده است بيشتر شود ، آنگاه تا خاتمه کامل سفر حقوق دريانورد پرداخت می گردد. و اگرسفرکشتی از آنچه که در قرارداد گفته شده است بناگاه تغيير کند ، دريانورد تا خاتمه سفر جديد حقوق خود را دريافت می دارد.
اگر به علت تغيير پرچم کشتی ، تغيير مالکيت کشتی ، رها کردن کشتی بنا به دستور فرمانده ، غرق و يا از دست دادن کشتی ، قرارداد دريانورد خاتمه يابد، وی به ازای 15 روز و يا کل روزهای باقی مانده هر کدام که کمتر باشد استحقاق دريافت حقوق پايه را خواهد داشت.
اگر دريانورد در خلال آن چند روز برروی کشتی ديگری کار کند و از انجام کار مشابه در دريا سرباز زند ، اين مبلغ به وی تعلق نخواهد گرفت.
اگر قبل از شروع سفر و يا قبل از گذشت يک ماه از شروع سفر به کار دريانورد در کشتی بدون هيچ دليل موجهی خاتمه دهند ، قانونا موظفند يک ماه کامل حقوق به علاوه ايام کارکرد به دريانورد پرداخت نمايند.
حق دريافت حقوق هيچ ربطی به ميزان سود دهی و يا ضرر و زيان مالکان کشتی ندارد و همواره محفوظ است.
کسر هرگونه مبلغی از حقوق دريانورد و پرداخت آن به نمايندگی ها و يا بنگاه های کاريابی به دليل بکار گماشتن وی برروی کشتی های تحت پرچم ليبريا ، کاملا غير قانونی بوده و تحت پيگرد قرار خواهد گرفت
دريانورد می تواند با مشخص کردن بخشی از حقوق ماهانه خود مستقيما توسط مالک کشتی آنرا به همسر ، فرزندان ، پدر و مادر ، نوه و نتيجه ، برادر يا خواهر و يا در يک حساب بانکی مشخص بنام خودش ارسال نمايد.
دريانورد حق تعيين سرنوشت تمامی حق و حقوق و دستمزد خود و بررسی و کنترل کسورات آنرا قبل از پياده شدن از کشتی دارد.
کسورات زير از حقوق دريانورد قانونی است :
- کسوراتی که بر اساس قوانين کشور تابعيت دريانورد و يا بندری که در آن به کشتی ملحق می شود رسميت دارد
- حق عضويت سنديکايی و ساير گروه های کارگری که دريانورد در آنها عضويت دارد
- کسوراتی که براساس قانون جهت دادن امکانات مختلف مانند صندوق بازنشستگی ، بيمه های بازنشستگی ، بيمه های درمان ، صندوق های کمک به خانواده دريانوردان و مانند آن و با قبول کتبی دريانورد موجود است
- در صورت محکوميت دريانورد به پرداخت جريمه نقدی و يا ضبط اموال توسط دادگاه صالح، حقوق و تن پوش دريانورد مصونيت تام دارند.
در صورت نجات کشتی توسط دريانوردی که در آن کشتی کار می کند ، هيچ حقی و يا درخواست پولی متصور و قانونی نيست
تعطيلات و مرخصی
بعد از 12 ماه کار مداوم برروی کشتی ، دريانورد استحقاق دريافت مقرری مرخصی را دارد.
برای فرمانده و افسران مقرری مرخصی سالانه نميتواند از 12 روز مجموع حقوق پايه کمتر باشد.
برای ساير خدمه اين مقدار از 8 روز نبايد کمتر باشد.
همچنين هر يک از دريانوردانی که برروی کشتی های تحت پرچم ليبريا کار می کنند ، استحقاق دريافت مقرری تعطيلی به ازای 5 روز در سال را دارند.
بازگشت به خانه
وقتی قرارداد خاتمه يافت ، امکانات لازم جهت بازگشت دريانورد به خانه و موطن وی بايد فراهم گردد ، بدون اينکه وی هزينه ای را شخصا بپردازد.
(منظور از خانه می توان بندری باشد که آنجا به کشتی ملحق شده و يا موطن اصلی و محل زندگی او باشد و يا جايی که در قرارداد بين او و فرمانده مشخص شده است)
اگر دريانورد در بندری غير از بندر مبداء و يا جايی غير از موضوع مندرج در قرارداد از کشتی پياده شود ، آنهم بدون اينکه تقصيری متوجه وی باشد ، طبيعتا محق خواهد بود تا وی را به موطن اصلی بازگردانند.
اما اگر قرارداد فی مابين پايان نيافته باشد ، مالک کشتی می تواند دريانورد را برروی کشتی ديگری منتقل کند و تا پايان زمان قرارداد دريانورد به کار خود ادامه دهد.
درصورت عدم استفاده از حق بازگشت به خانه در مدت زمان يک هفته از لحظه شروع آن ، اين حق از دريانورد سلب خواهد شد.
دريانورد نميتواند شرط دريافت هزينه بازگشت به خانه را در قرارداد فی مابين داشته باشد.
حق بازگشت به خانه برای دريانورد در موارد زير از وی سلب خواهد شد :
- ترک يا فرار از خدمت
- عقد قراردادی ديگر با شرکت و مالکی ديگر در خلال يکهفته پس از پايان قرارداد و پياده شدن از کشتی.
- فسخ قرارداد به علت قصور در انجام وظائف محوله
- محکوميت کيفری و مجرم شناخته شدن در دادگاه صالحه (مواد مخدر ، الکليسم ، خسارت و مانند آن)
اگر بنا به دستور فرمانده و بدون وقوع هيچ خطايی از جانب دريانورد ، ترک کشتی در هر جايی از دنيا صورت پذيرد (Abandoned Ship) حق بازگشت دريانورد به خانه محفوظ و برقرار خواهد بود.
بيماری و آسيب ديدگی
اگر به علت بيماری و يا آسيب ديدگی در حين کار ، دريانورد قادر به ادامه کار نباشد:
- پرداخت حقوق کامل دريانورد به وی مادامی که او بيمار بوده و قادر به کار نمی باشد و برروی کشتی حضور دارد
- پرداخت کليه هزينه های مداوا و درمان تا بهبودی کامل (حداکثر تا 30 هفته از شروع درمان)
- هزينه انتقال و مسکن وی برای حداکثر 30 هفته از شروع درمان ، پرداخت يک سوم حقوق پايه برای مدت 16 هفته پس از رسيدن به ساحل
- هزيه نقل و انتقال به ساحل و بازگشت به خانه، پرداخت هزينه های غذا و هتل و امثالهم تا زمان فرستادن وی به خانه
بنا به دلائل زير حقوق بالا از دريانورد سلب خواهد شد:
- بيماری و حادثه بصورت عمدی و يا عدم رعايت قوانين باشد
- عمدا و با نقشه قبلی بيماری و يا آسيب ديدگی خود را قبل از عقد قرارداد مخفی نگاه داشته و پس از شروع بکار آنرا عنوان و عيان سازد
- عدم قبول درمان و مداوا
- عدم قبول درمان بخاطر اشتباه عمدی در وقوع سانحه
- عدم قبول تست های سلامت در هنگام عقد قرارداد
پرداخت کليه حق و حقوق معوقه دريانورد توسط مالک کشتی مشمول بندهای بالا به وی همواره پابرجا خواهد بود.
کشتی که دريانورد در آن خدمت می کند بايد داروخانه استاندارد و داروی کافی براساس تعداد خدمه و طول مدت سفرداشته باشد. در اين داروخانه داروهای لازم و کتابچه کمکهای اوليه ، راهنمای استفاده از داروها بايد وجود داشته باشد. فرمانده و افسر مسئول بايد آگاهی کافی از نحوه استفاده و بکارگيری اين امکانات را داشته باشد و در مواقع لزوم با کمک دستگاههای راديويی اقدام به دريافت کمک های لازم از ايستگاههای پزشکی کرده و همچنين پزشک را از اقدامات انجام شده آگاه نمايد.
مالک کشتی و فرمانده بايد اطمينان حاصل کنند که از دريانورد آسيب ديده يا بيماربرروی کشتی کاملا مراقبت می شود و درمانهای اوليه بطور کامل صورت می گيرد.
فوت
درصورت مرگ دريانورد در دريا حداقل مبلغ 10.000 دلار و يا معادل ارزی آن به وارث وی تعلق می گيرد ، اين مبلغ در موارد زير قابل پرداخت نيست:
- علت مرگ عمدی باشد
- مرگ بر اساس بيماری و يا آسيب ديدگی باشد که دريانورد قبل از عقد قرارداد به آن مبتلا بوده و در هنگام عقد قرارداد آنرا عمدا مخفی نگاه داشته است
- فوت ناشی از جنگ باشد ، مگر اينکه کشتی برای امر تجارت وارد منطقه بين المللی شده باشد که در آن درگيری جنگ باشد
صرفنظر از مبلغی که به علت مرگ به وراث تعلق می گيرد ، ممکن است يکی از ورثه و يا افراد خانواده دريانورد ، بر عليه کشتی ، مالک کشتی ، شرکت خاصی (مثلا تخليه و بارگيری) شکايت و آنها را مسئول مرگ متوفی قلمداد کنند ، طرح چنين شکايتی حداکثر تا دو سال پس از مرگ متوفی قابل اجراست.
مالک کشتی هزينه کفن و دفن و همچنين کليه حقوق معوقه متوفی را بايد در حد توان بطور مناسب پرداخت نمايد
ايمنی
به جهت پرهيز از اضافه کاری بيش از حد توان و در حد استاندارد نگهداشتن ايمنی افراد و کشتی ، تعداد خدمه استخدامی در کشتی بايد به اندازه مطلوب باشد.
خدمه درکشتی های مسافربری بايد مدرک هدايت قايق های نجات را که توسط کميساريای عالی امور دريايی صادر و تائيد شده است داشته باشند. اين مدارک بايد در تابلوی نشان دهنده گواهينامه های کشتی نصب شده باشد.
فرمانده کشتی های مسافربری برای هدايت و رهبری هر قايق نجات يکی از افسران را بايد به عنوان مسئول مستقيم مشخص نمايد. اين فرد بايد از آشنائی و قابليت خدمه مشخص شده برای قايق نجات در آن اطمينان کامل حاصل نمايد. همواره برای قايق های نجات موتوری يک نفر خبره به جهت راه اندازی و نگهداری موتور بايد مشخص و موجود باشد. فرمانده برای تک تک خدمه در هنگام بروز مسائل اضطراری و خطر شرح وظيفه ای کامل و مبسوط مشخص کرده باشد و آنرا در تابلو اعلانات کشتی برای آگاهی عموم نصب کرده باشد. همچنين فرمانده وظايف خدمه را برای هنگام آتش سوزی و بروز حريق بايد مشخص نمايد و خدمه را همواره آماده نگاه دارد.
تمرينات اطفاء حريق و بقاء در دريا حداقل هفته ای يکبار بايد برروی کشتی انجام گيرد. دستگاهها و ابزار و ادوات مربوطه بايد کنترل ، تست و بازبينی شوند. قايق نجات حداقل هر سه ماه يکبار در بندر بايد پائين کشيده شده و خدمه بايد هدايت و حرکت قايق را تمرين کنند.
فرمانده بايد شخصی و کميته ای را مسئول پيشگيری و شناسائی حوادث کند. هر اتفاق و حادثه اساسی بر مبنای کدهای حفاظتی و ايمنی بايد به اطلاع و نظر فرمانده برسد.
آذوقه
استفاده کردن از آب وغذای کافی و مناسب برروی کشتی حق همه دريانوردان است. غذا بايد سالم و مغذی باشد ، بخوبی طبخ شده و سرو گردد ، کميساريای عالی امور دريايی درصورت لزوم می تواند کميت و چگونگی غذا را بر اساس عادات و سنن اکثريت خدمه تعيين نمايد
اتحاديه ها
دريانوردان حق دارند که در عضويت اتحاديه ها ی کارگری و دريانوردی باشند
تضييع حق و احيای آن
دريانوردانی که برروی کشتی های تحت پرچم کشور ليبريا به خدمت مشغول می باشند ، حق و حقوقی دارند که توسط دولت و کشور ليبريا تضمين شده است.
مقاله زير جهت آشنايی و کمک به دريانورد به هنگام ناديده گرفتن حقوق وی بر روی اين شناورها آماده شده است.
مرکز پيگيری حقوق حقه دريانوردان کشورليبريا همواره آماده است تا به دريانوردانی که احساس می کنند حقی از آنها پايمال شده کمک نمايد.
قوانين دريانوردی
برروی کشتی های با ظرفيت خالص بالای 75 تن که تحت پرچم کشور ليبريا فعاليت می کنند، هر دريانوردی به جز کارآموزان و پيشخدمتان، بايد قراردادی را با فرمانده کشتی به امضاء برسانند. اين قرارداد به نام قوانين دريانوردی شناخته شده و همان قرارداد کار وی می باشد.
اين قرارداد به زبان انگليسی نوشته شده و ميتواند زبان دومی را نيز در متن خود بهمراه داشته باشد. اين قراردادها بايد براساس آنچه که کميساريای عالی امور دريايی کشور ليبريا تعيين کرده است باشند.
اين قرارداد بايد حاوی کليه مراتب زير باشد.
- نام کشتی و نام فرمانده آن ، نام بندر خروجی و نوع و چگونگی سفر
- نام دريانورد ، تاريخ تولد ، مليت ، آدرس محل اقامت و نام يک نفر از بستگان نزديک وی
- شماره شناسنامه دريانوردی دريانورد که صادره از کشور ليبريا باشد ، به همراه پست سازمانی
- مبلغ حقوق و دستمزد ماهانه و تاريخ شروع پرداخت آن ، بهمراه حقوق ايام مرخصی سالانه (بعد از يکسال کار) ، حداقل روزهای قابل پرداخت حقوق و مزايا به ازای مرخصی در طول يکسال
- تاريخ و محلی که اين قرارداد به امضاء طرفين رسيده است
قانون اجباری نمی کند تا يک نسخه از اين قرارداد نزد دريانورد بماند اما يک نسخه از آن بايد در محلی که همگان بتوانند آنرا بخوانند در کشتی بايد نصب گردد.
- برمبنای قوانين کشور ليبريا چندين نوع قرارداد فی مابين می تواند منعقد گردد.
- قراردادی برای انجام تنها يک سفر دريايی : اين قرارداد زمانی که بار کشتی در آخرين بندر تخليه شد و يا اگر کشتی بدون بار باشد و به بندر مقصد برسد ، خاتمه خواهد يافت.
- قراردادی برای يک سفر دوره ای : اين قرارداد وقتی به خاتمه خواهد رسيد که بار (درصورتی که کشتی بار داشته باشد) در همان بندری که سفر از آنجا آغاز شده است بار خود را تخليه کند و يا به آنجا برسد (اگر باری حمل نکند)
- قراردادی برای زمان مشخص : اين قرارداد زمانی پايان خواهد پذيرفت که به تاريخ مورد قبول در قرارداد رسيده باشد
- قراردادی برای زمانی نامحدود : اين قرارداد پس از گذشت يکسال از تاريخ شروع تا 5 روز مانده به تاريخ خاتمه درصورتيکه توسط دريانورد و يا فرمانده اعلام شود خاتمه می يابد ،در غير اينصورت کماکان ادامه خواهد داشت
اگر دريانورد اعتقاد دارد که در قرارداد سر او کلاه گذاشته شده است شکوائيه خود را حداکثر در مدت يکسال بايد ارسال نمايد.
مدرک شناسائی و شناسنامه دريانوردی
دريانوردی که برروی شناورهای تحت پرچم ليبريا کار می کند بايد مدرک شناسائی و شناسنامه دريانوردی صادر از کشور ليبريا را داشته باشد. در اين شناسنامه دريانوردی ميزان کارکرد برروی کشتی بايد ثبت گردد بطوريکه به محض خاتمه خدمت برروی کشتی اين مدت توسط فرمانده کشتی ثبت و يا گواهينامه خدمت و کارکرد برروی کشتی به او داده شود که شامل تاريخ و محل سوار شدن و پياده شدن از کشتی ، کل سابقه خدمت برروی آن کشتی ، نام کشتی ، پست سازمانی دريانورد ، و ماهيت سفر در آن مشخص شده باشد.
حقوق و ساعات کار
حقوق دريانورد ازهمان تاريخی که در قرارداد مشخص شده است و يا به محض الحاق به کشتی هر کدام که زودتر اتفاق بيافتد ، قابل پرداخت است.
زمان معمول ساعت کار در دريا و در بندر 8 ساعت روزانه است و انجام هر عملی که به منزله کار باشد اضافه کار تلقی می گردد. و دريانورد برمبنای دستمزد اضافه کار مستحق دريافت حقوق است. به جز در مواردی که وضعيت اورژانس و اضطرار به آن اطلاق شده و در متن قرارداد ذکر شده است.
فرمانده موظف به پرداخت نيمی از حقوق دريانورد در هر زمانی که دريانورد تقاضا کرده باشد در هر بندری که کشتی در حال تخليه و بارگيری است و هنوز سفر به اتمام نرسيده است ، می باشد . اين نوع پرداخت فقط در هر 10 روز يکبار قابل اجراست. اگر فرمانده در صورت تقاضای دريانورد ، حقوق او را پرداخت ننمايد و دليل قانع کننده ای برای اينکار نداشته باشد ، دريانورد حق دريافت تمامی حقوق خود را بصورت يکجا خواهد داشت.
زمان پرداخت حقوق به دريانورد همانی خواهد بود که در متن قرارداد ذکر شده است. (مثلا در پايان هر ماه) اگر زمانی برای آن مشخص نشده باشد ، آنگاه زمان پرداخت حداکثر 2 روز قبل از خاتمه کامل قرارداد و يا پياده شدن از کشتی ، هر کدام که زودتر رسيده باشد، خواهد بود.
حقوق دريانورد راس تاريخ مقرر در متن قرارداد و يا بهنگام پياده شدن از کشتی قطع خواهد شد
اگر سفر کشتی از آنچه که در متن قرارداد ذکر شده است بيشتر شود ، آنگاه تا خاتمه کامل سفر حقوق دريانورد پرداخت می گردد. و اگرسفرکشتی از آنچه که در قرارداد گفته شده است بناگاه تغيير کند ، دريانورد تا خاتمه سفر جديد حقوق خود را دريافت می دارد.
اگر به علت تغيير پرچم کشتی ، تغيير مالکيت کشتی ، رها کردن کشتی بنا به دستور فرمانده ، غرق و يا از دست دادن کشتی ، قرارداد دريانورد خاتمه يابد، وی به ازای 15 روز و يا کل روزهای باقی مانده هر کدام که کمتر باشد استحقاق دريافت حقوق پايه را خواهد داشت.
اگر دريانورد در خلال آن چند روز برروی کشتی ديگری کار کند و از انجام کار مشابه در دريا سرباز زند ، اين مبلغ به وی تعلق نخواهد گرفت.
اگر قبل از شروع سفر و يا قبل از گذشت يک ماه از شروع سفر به کار دريانورد در کشتی بدون هيچ دليل موجهی خاتمه دهند ، قانونا موظفند يک ماه کامل حقوق به علاوه ايام کارکرد به دريانورد پرداخت نمايند.
حق دريافت حقوق هيچ ربطی به ميزان سود دهی و يا ضرر و زيان مالکان کشتی ندارد و همواره محفوظ است.
کسر هرگونه مبلغی از حقوق دريانورد و پرداخت آن به نمايندگی ها و يا بنگاه های کاريابی به دليل بکار گماشتن وی برروی کشتی های تحت پرچم ليبريا ، کاملا غير قانونی بوده و تحت پيگرد قرار خواهد گرفت
دريانورد می تواند با مشخص کردن بخشی از حقوق ماهانه خود مستقيما توسط مالک کشتی آنرا به همسر ، فرزندان ، پدر و مادر ، نوه و نتيجه ، برادر يا خواهر و يا در يک حساب بانکی مشخص بنام خودش ارسال نمايد.
دريانورد حق تعيين سرنوشت تمامی حق و حقوق و دستمزد خود و بررسی و کنترل کسورات آنرا قبل از پياده شدن از کشتی دارد.
کسورات زير از حقوق دريانورد قانونی است :
- کسوراتی که بر اساس قوانين کشور تابعيت دريانورد و يا بندری که در آن به کشتی ملحق می شود رسميت دارد
- حق عضويت سنديکايی و ساير گروه های کارگری که دريانورد در آنها عضويت دارد
- کسوراتی که براساس قانون جهت دادن امکانات مختلف مانند صندوق بازنشستگی ، بيمه های بازنشستگی ، بيمه های درمان ، صندوق های کمک به خانواده دريانوردان و مانند آن و با قبول کتبی دريانورد موجود است
- در صورت محکوميت دريانورد به پرداخت جريمه نقدی و يا ضبط اموال توسط دادگاه صالح، حقوق و تن پوش دريانورد مصونيت تام دارند.
در صورت نجات کشتی توسط دريانوردی که در آن کشتی کار می کند ، هيچ حقی و يا درخواست پولی متصور و قانونی نيست
تعطيلات و مرخصی
بعد از 12 ماه کار مداوم برروی کشتی ، دريانورد استحقاق دريافت مقرری مرخصی را دارد.
برای فرمانده و افسران مقرری مرخصی سالانه نميتواند از 12 روز مجموع حقوق پايه کمتر باشد.
برای ساير خدمه اين مقدار از 8 روز نبايد کمتر باشد.
همچنين هر يک از دريانوردانی که برروی کشتی های تحت پرچم ليبريا کار می کنند ، استحقاق دريافت مقرری تعطيلی به ازای 5 روز در سال را دارند.
بازگشت به خانه
وقتی قرارداد خاتمه يافت ، امکانات لازم جهت بازگشت دريانورد به خانه و موطن وی بايد فراهم گردد ، بدون اينکه وی هزينه ای را شخصا بپردازد.
(منظور از خانه می توان بندری باشد که آنجا به کشتی ملحق شده و يا موطن اصلی و محل زندگی او باشد و يا جايی که در قرارداد بين او و فرمانده مشخص شده است)
اگر دريانورد در بندری غير از بندر مبداء و يا جايی غير از موضوع مندرج در قرارداد از کشتی پياده شود ، آنهم بدون اينکه تقصيری متوجه وی باشد ، طبيعتا محق خواهد بود تا وی را به موطن اصلی بازگردانند.
اما اگر قرارداد فی مابين پايان نيافته باشد ، مالک کشتی می تواند دريانورد را برروی کشتی ديگری منتقل کند و تا پايان زمان قرارداد دريانورد به کار خود ادامه دهد.
درصورت عدم استفاده از حق بازگشت به خانه در مدت زمان يک هفته از لحظه شروع آن ، اين حق از دريانورد سلب خواهد شد.
دريانورد نميتواند شرط دريافت هزينه بازگشت به خانه را در قرارداد فی مابين داشته باشد.
حق بازگشت به خانه برای دريانورد در موارد زير از وی سلب خواهد شد :
- ترک يا فرار از خدمت
- عقد قراردادی ديگر با شرکت و مالکی ديگر در خلال يکهفته پس از پايان قرارداد و پياده شدن از کشتی.
- فسخ قرارداد به علت قصور در انجام وظائف محوله
- محکوميت کيفری و مجرم شناخته شدن در دادگاه صالحه (مواد مخدر ، الکليسم ، خسارت و مانند آن)
اگر بنا به دستور فرمانده و بدون وقوع هيچ خطايی از جانب دريانورد ، ترک کشتی در هر جايی از دنيا صورت پذيرد (Abandoned Ship) حق بازگشت دريانورد به خانه محفوظ و برقرار خواهد بود.
بيماری و آسيب ديدگی
اگر به علت بيماری و يا آسيب ديدگی در حين کار ، دريانورد قادر به ادامه کار نباشد:
- پرداخت حقوق کامل دريانورد به وی مادامی که او بيمار بوده و قادر به کار نمی باشد و برروی کشتی حضور دارد
- پرداخت کليه هزينه های مداوا و درمان تا بهبودی کامل (حداکثر تا 30 هفته از شروع درمان)
- هزينه انتقال و مسکن وی برای حداکثر 30 هفته از شروع درمان ، پرداخت يک سوم حقوق پايه برای مدت 16 هفته پس از رسيدن به ساحل
- هزيه نقل و انتقال به ساحل و بازگشت به خانه، پرداخت هزينه های غذا و هتل و امثالهم تا زمان فرستادن وی به خانه
بنا به دلائل زير حقوق بالا از دريانورد سلب خواهد شد:
- بيماری و حادثه بصورت عمدی و يا عدم رعايت قوانين باشد
- عمدا و با نقشه قبلی بيماری و يا آسيب ديدگی خود را قبل از عقد قرارداد مخفی نگاه داشته و پس از شروع بکار آنرا عنوان و عيان سازد
- عدم قبول درمان و مداوا
- عدم قبول درمان بخاطر اشتباه عمدی در وقوع سانحه
- عدم قبول تست های سلامت در هنگام عقد قرارداد
پرداخت کليه حق و حقوق معوقه دريانورد توسط مالک کشتی مشمول بندهای بالا به وی همواره پابرجا خواهد بود.
کشتی که دريانورد در آن خدمت می کند بايد داروخانه استاندارد و داروی کافی براساس تعداد خدمه و طول مدت سفرداشته باشد. در اين داروخانه داروهای لازم و کتابچه کمکهای اوليه ، راهنمای استفاده از داروها بايد وجود داشته باشد. فرمانده و افسر مسئول بايد آگاهی کافی از نحوه استفاده و بکارگيری اين امکانات را داشته باشد و در مواقع لزوم با کمک دستگاههای راديويی اقدام به دريافت کمک های لازم از ايستگاههای پزشکی کرده و همچنين پزشک را از اقدامات انجام شده آگاه نمايد.
مالک کشتی و فرمانده بايد اطمينان حاصل کنند که از دريانورد آسيب ديده يا بيماربرروی کشتی کاملا مراقبت می شود و درمانهای اوليه بطور کامل صورت می گيرد.
فوت
درصورت مرگ دريانورد در دريا حداقل مبلغ 10.000 دلار و يا معادل ارزی آن به وارث وی تعلق می گيرد ، اين مبلغ در موارد زير قابل پرداخت نيست:
- علت مرگ عمدی باشد
- مرگ بر اساس بيماری و يا آسيب ديدگی باشد که دريانورد قبل از عقد قرارداد به آن مبتلا بوده و در هنگام عقد قرارداد آنرا عمدا مخفی نگاه داشته است
- فوت ناشی از جنگ باشد ، مگر اينکه کشتی برای امر تجارت وارد منطقه بين المللی شده باشد که در آن درگيری جنگ باشد
صرفنظر از مبلغی که به علت مرگ به وراث تعلق می گيرد ، ممکن است يکی از ورثه و يا افراد خانواده دريانورد ، بر عليه کشتی ، مالک کشتی ، شرکت خاصی (مثلا تخليه و بارگيری) شکايت و آنها را مسئول مرگ متوفی قلمداد کنند ، طرح چنين شکايتی حداکثر تا دو سال پس از مرگ متوفی قابل اجراست.
مالک کشتی هزينه کفن و دفن و همچنين کليه حقوق معوقه متوفی را بايد در حد توان بطور مناسب پرداخت نمايد
ايمنی
به جهت پرهيز از اضافه کاری بيش از حد توان و در حد استاندارد نگهداشتن ايمنی افراد و کشتی ، تعداد خدمه استخدامی در کشتی بايد به اندازه مطلوب باشد.
خدمه درکشتی های مسافربری بايد مدرک هدايت قايق های نجات را که توسط کميساريای عالی امور دريايی صادر و تائيد شده است داشته باشند. اين مدارک بايد در تابلوی نشان دهنده گواهينامه های کشتی نصب شده باشد.
فرمانده کشتی های مسافربری برای هدايت و رهبری هر قايق نجات يکی از افسران را بايد به عنوان مسئول مستقيم مشخص نمايد. اين فرد بايد از آشنائی و قابليت خدمه مشخص شده برای قايق نجات در آن اطمينان کامل حاصل نمايد. همواره برای قايق های نجات موتوری يک نفر خبره به جهت راه اندازی و نگهداری موتور بايد مشخص و موجود باشد. فرمانده برای تک تک خدمه در هنگام بروز مسائل اضطراری و خطر شرح وظيفه ای کامل و مبسوط مشخص کرده باشد و آنرا در تابلو اعلانات کشتی برای آگاهی عموم نصب کرده باشد. همچنين فرمانده وظايف خدمه را برای هنگام آتش سوزی و بروز حريق بايد مشخص نمايد و خدمه را همواره آماده نگاه دارد.
تمرينات اطفاء حريق و بقاء در دريا حداقل هفته ای يکبار بايد برروی کشتی انجام گيرد. دستگاهها و ابزار و ادوات مربوطه بايد کنترل ، تست و بازبينی شوند. قايق نجات حداقل هر سه ماه يکبار در بندر بايد پائين کشيده شده و خدمه بايد هدايت و حرکت قايق را تمرين کنند.
فرمانده بايد شخصی و کميته ای را مسئول پيشگيری و شناسائی حوادث کند. هر اتفاق و حادثه اساسی بر مبنای کدهای حفاظتی و ايمنی بايد به اطلاع و نظر فرمانده برسد.
آذوقه
استفاده کردن از آب وغذای کافی و مناسب برروی کشتی حق همه دريانوردان است. غذا بايد سالم و مغذی باشد ، بخوبی طبخ شده و سرو گردد ، کميساريای عالی امور دريايی درصورت لزوم می تواند کميت و چگونگی غذا را بر اساس عادات و سنن اکثريت خدمه تعيين نمايد
اتحاديه ها
دريانوردان حق دارند که در عضويت اتحاديه ها ی کارگری و دريانوردی باشند
تضييع حق و احيای آن
اگر برعليه دريانورد کاری در شرف وقوع است و يا می خواهند وی را اخراج کنند بايد یه اطلاع او برسانند و اين حق را دارد تا در اين خصوص کسب اطلاع کند. اگر بخواهد شکايتی را مطرح کند ، بايد در محدوده زمانی مقرر به شرح زير اقدام نمايد:
- اگر کاری بر عليه دريانورد در شرف وقوع است وی بايد مراتب را پس از متوجه شدن حداکثر ظرف 5 روز به اطلاع فرمانده برساند ، آنگاه فرمانده 5 روز فرصت خواهد داشت تا موضوع را بررسی و آنرا مرتفع سازد
- اگر مشکل برطرف نشد ، دريانورد و يا فرمانده مستقيما ميتوانند موضوع را با طرح شکايت ظرف 10 روز با مالک کشتی مطرح نمايند و سپس مالک کشتی 20 روز مهلت خواهد داشت تا مسئله را بررسی و آنرا مرتفع سازد
- اگر باز هم ظرف اين مدت مسئله برطرف نشد ، دريانورد 20 روز فرصت دارد تا شکايت خود را به کميساريای عالی امور دريايی ارجاع دهد
- اگر رضايت دريانورد جلب نگرديد ، دستورالمعمل و مراحل بعدی وجود دارد که توسط مراجع صلاحيت دار به دريانورد توضيح داده خواهد شد.
مقرات و قوانين ديگری نيز در خصوص دريانوردان و دريانوردی در کشتی های تحت پرچم ليبريا وجود دارد که در اين مقاله آورده نشده است ، اما در مواقع لزوم و درخواست دريانورد به وی ارائه خواهد شد.
برای دريافت هرگونه هدايت و کمکی و همچنين اطلاعات بيشتر و حل مشکلات دريانوردان می توانند با آدرس زير تماس حاصل نمايند:
Liberian International Ship and Corporate Registry
Office of Deputy Commissioner of Maritime Affairs, R.L.
8619 Westwood Center Drive Suite 300
Vienna. VA 22182
(افشين ابراهيمی اسکی)
- اگر کاری بر عليه دريانورد در شرف وقوع است وی بايد مراتب را پس از متوجه شدن حداکثر ظرف 5 روز به اطلاع فرمانده برساند ، آنگاه فرمانده 5 روز فرصت خواهد داشت تا موضوع را بررسی و آنرا مرتفع سازد
- اگر مشکل برطرف نشد ، دريانورد و يا فرمانده مستقيما ميتوانند موضوع را با طرح شکايت ظرف 10 روز با مالک کشتی مطرح نمايند و سپس مالک کشتی 20 روز مهلت خواهد داشت تا مسئله را بررسی و آنرا مرتفع سازد
- اگر باز هم ظرف اين مدت مسئله برطرف نشد ، دريانورد 20 روز فرصت دارد تا شکايت خود را به کميساريای عالی امور دريايی ارجاع دهد
- اگر رضايت دريانورد جلب نگرديد ، دستورالمعمل و مراحل بعدی وجود دارد که توسط مراجع صلاحيت دار به دريانورد توضيح داده خواهد شد.
مقرات و قوانين ديگری نيز در خصوص دريانوردان و دريانوردی در کشتی های تحت پرچم ليبريا وجود دارد که در اين مقاله آورده نشده است ، اما در مواقع لزوم و درخواست دريانورد به وی ارائه خواهد شد.
برای دريافت هرگونه هدايت و کمکی و همچنين اطلاعات بيشتر و حل مشکلات دريانوردان می توانند با آدرس زير تماس حاصل نمايند:
Liberian International Ship and Corporate Registry
Office of Deputy Commissioner of Maritime Affairs, R.L.
8619 Westwood Center Drive Suite 300
Vienna. VA 22182
(افشين ابراهيمی اسکی)
0 Comments:
Post a Comment
<< Home